עיצוב סביבת לימוד

עיצוב סביבות לימוד, הינו בעל השפעה ישירה ועקיפה על היכולות וההישגים של התלמידים, ועל האופן בו הם יבואו לידי ביטוי – במקרים רבים, אופן העיצוב של סביבת הלימוד, יהווה כגורם חשוב בהחלטה האם לבחור במוסד לימוד מסוים.
כך יוצא שסביבה לימודית שתוכננה בצורה מוקפדת והותאמה לתלמידים תתגלה קרוב לוודאי לאורך השנים, כסביבה חינוכית בעלת משמעות גבוהה בעבורו.

בניגוד למה שרבים יכולים לטעות ולחשוב, עיצוב סביבות לימוד, לא מתייחס לקישוטים ולפלקטים אותם תולים על הקירות לקראת חגים ואירועים שונים המתקיימים במסגרת החינוכית. בפועל, עיצוב סביבת הלימוד, מורכב מפעולות מורכבות ומקיפות יותר, אשר ייעודן התאמת הסביבה לגילאי התלמידים, להעברת מסרים חינוכיים, ולתקופת הזמן המדוברת במאה ה 21

בכדי שעיצוב סביבות הלימוד יתבצע בצורה נכונה ואיכותית, חייב להתקיים שיתוף פעולה מלא בין המעצב לבין מנהל בית הספר, כאשר באמצעות שיתוף הפעולה, המעצב יוכל להבין בצורה מקיפה את היעדים והמטרות של הליך העיצוב, הבנת הייחודיות של אותה מסגרת לימוד, הצרכים הפרטניים של צוות המורים וההנהלה, והנושאים הלימודיים, הערכים והתכנים עליהם מומלץ לשים דגש.

כל מסגרת לימודים והצרכים הפרטניים שלה

כל מסגרת לימודים היא שונה וייחודית, כאשר לצוות שלה, יש את הצרכים והערכים, אותם הוא מעוניין להדגיש –  המשותף בין כל מסגרות לימוד, יהיה כמובן, הרצון שהתוצאה הסופית, תשפיע ותסייע ביצירת סביבת לימוד חווייתית ומשמעותית.
בהליך של עיצוב סביבות לימוד, חשוב מאוד להבין את הצרכים הפרטניים של אותה מסגרת – דבר זה מתבצע על ידי שיחות של המעצב עם המנהל והצוות, ולתכנן את העיצוב בהתאמה מלאה אליהם.
פרמטר נוסף אשר ישפיע על התאמת העיצוב למסגרת הלימוד, הוא גיל התלמידים – עיצוב של בית ספר יסודי לדוגמא, יהיה שונה מעיצוב של תיכון.

שימת דגש על כל הפרטים

רוב בתי הספר פעילים גם מעבר לשעות הלימוד הפורמאליות, והמתקנים השונים אשר נמצאים בשטחו כמו: מגרשי הספורט, הספרייה והאולמות השונים, אמורים ליהנות נגישים גם לקהלים אחרים מלבד התלמידים – במקרים רבים, המתקנים ישמשו בין היתר גם קשישים ופעוטות. מהסיבה הזאת, עיצוב סביבת הלימוד, אמור לקחת בחשבון גם את הפרמטרים הללו, ולדאוג שהסביבה תהיה נגישה לכלל האוכלוסייה.
כמו כן, יש לקחת בחשבון את התפוסה המקסימאלית של אותם המתקנים ולתכנן מערכות ומתקנים שונים כמו אוורור, יציאות חירום וכן הלאה.. בהתאמה.
מעבר לכך, בהליך התכנון, חשוב לאפשר גמישות, למקרים בהם יעלה צורך לבצע שינויים עתידיים מסוגים שונים.

 

פינת ספריה בחלל מרכזי של בית הספר, עיצוב מקורי וביצוע מדהים על ידי קלמר
פינת ספריה בחלל מרכזי של בית הספר, עיצוב מקורי וביצוע מדהים על ידי קלמר

מחפשים צוות שלא מפחד לפרוץ גבולות? קלמר –  0522-878-767

 

התאמת העיצוב לצוות החינוכי

אז נכון, שברוב המקרים, בעת תכנון עיצוב סביבת הלימוד, מושם דגש בראש ובראשונה על התלמידים.
יחד עם זאת, גם הצוות המקצועי של אותה מסגרת לימוד: המורים וצוות ההנהלה נלקחים בחשבון, מכיוון שיצירת סביבת לימוד נעימה בעבורם, תאפשר להם לבצע את עבודתם בצורה טובה יותר – מה שיוצר מעגל, כי ברגע שהמורים מרגישים טוב יותר במקום העבודה שלהם, דבר זה יטיב עם אופן ביצוע עבודתם, מה שישפיע כמובן גם על התלמידים שנהנים ממורים סבלניים יותר.

בחירת איש המקצוע המתאים

עיצוב סביבות לימודים דורש ידע וארגז כלים פרטני לתחום הספציפי הזה. מכיוון שמדובר בשירות אשר תוצאותיו הינן בעלות חשיבות והשפעה גבוהה בעיצוב של תלמידים רבים בגילאים שונים, חשוב מאוד לא להקל ראש בבחירה.
יש לבחור באיש מקצוע המתמחה באופן פרטני בתחום זה, לבדוק מהו ניסיונו בתחום, רמת המקצועיות שלו, כמו גם רשימת הפרויקטים הקודמים המהווים חלק מהרזומה שלו – ברוב המקרים, ניתן להתרשם מתיק עבודות רלוונטי.
פרמטר נוסף עליו חשוב לשים דגש בעת בחירת איש המקצוע, הוא חיבור אישי – מאוד חשוב שמעבר לרמה מקצועית גבוהה, יהיה מדובר באדם שהינו קשוב לכל הדרישות והצרכים המוצגים בפניו, ואשר הודות לידע ולכלים המקצועיים שברשותו, יתאפשר לו להוציא לפועל את הדרישות הללו, ולהתאים את העיצוב (ככל שהסביבה מאפשרת זאת) אליהם.

רוצים לחלום יחד ולעצב את מרחבי בית ספרכם? קלמר –  0522-878-767

 

הדמייה לעיצוב שביצענו בבית הספר אורות בנווה יעקב
פינת תאטרון ופינות ישיבה ולמידה – המאפשרות משחקי דמויות ותחפושות, הצגות וסימולציות במרחב.

מה נכלל בתהליך העבודה?
תהליך עיצוב סביבת לימוד מורכב  ממספר שלבים שונים – ולכל שלב שכזה יש השפעה על התוצאה הסופית.
בשלב הראשון, מתבצעות שיחות עם המנהל ועם הצוות המקצועי על מנת להבין את הצרכים והדרישות. השלב הבא יהיה העלאת רעיונות, נושאים ואיסוף של אלמנטים שונים אשר יהוו חלק מהעיצוב.
כמובן, ששלב התכנון כולל גם יצירת לוחות זמנים ותקציב, במסגרתו אנו נפעל.
תהליך העיצוב מתבצע תוך שיתוף ושיקוף, כך שבשלב הבא, נכין הדמיות וסקיצות. רק לאחר שהתכנית תושלם, ויתקבלו אישורים מכל הגורמים המשפיעים, יגיע שלב העיצוב בפועל, כאשר בשלב זה, נסתייע באנשי מקצוע מנוסים ואמינים.

לסיכום, הליך עיצוב הסביבה הלימודית, הוא הליך חשוב אשר בכוחו להשפיע רבות הן על התלמידים והן על המורים באותה מסגרת לימוד. מהסיבה הזאת, חשוב לשים דגש על כל אחד מהשלבים המהווים חלק מתהליך זה, על מנת להשיג בסופו של דבר את התוצאות הרצויות, ולאפשר הן לתלמידים והן לצוות החינוכי ליהנות מסביבת לימודים ערכית, נעימה, מפתחת ומאתגרת.

קראו עוד:

Scroll to Top
WhatsApp chat