bench_01

מגמות ומדינות מובילות בעיצוב לבית הספר ולסביבות למידה

אחרי הכל פה זה לא אירופה אך אט אט מדביקים את הקצב ללא ספק

אם עד לפני שנים לא רבות, זה אולי נראה לנו טבעי שכל כיתות הלימוד נראות בדיוק אותו הדבר, כיום, לאט לאט מחלחלת ההבנה, שכמו שכל תלמיד או יחיד ומיוחד, כך גם הכיתות וסביבות הלימוד ככלל צריכות להיות מגוונות.
מחקרים רבים, מעידים על כך שלסביבת הלימוד יש השפעה רבה על ההישגים ועל יכולות הלימוד, ולכן, כבר כיום ניתן להבחין בשינויים, ביוזמות הפדגוגיות ובצעדים המיושמים בנושא.
אז נכון, שאנחנו עדיין לא נמצאים במצב בו כל בתי הספר מעוצבים כמו המשרדים של גוגל, אבל התפיסה ללא כל ספק השתנתה, וכל התחזיות מעידות על כך, שאנו עתידים לראות את השינוי התפיסתי מיושם בפועל בבתי הספר ומסגרות החינוך השונות – כאשר המטרה העיקרית, היא להתאים את סביבת הלמידה לגילאי התלמידים ולתקופה בה אנו חיים.

מיהן המדינות הראויות לציון?
ישנן מספר מדינות אשר הפנימו כבר לפני מספר שנים, את החשיבות הרבה הטמונה בנושא של עיצוב בית הספר וסביבת הלמידה, כך שכיום, כבר ניתן לראות את התפיסה הזאת מיושמת בבתי הספר ומוסדות החינוך בשטחן של אותן המדינות.
בבתי הספר במדינות אלו המסדרונות והמעברים של בתי הספר המסורתיים נהפכו  למרחבי למידה חדשניים, המתבססים על שימוש ברהיטים מודולריים ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים – כיאה ל121 בה אנו חיים.
בין המדינות הראויות לציון בתחום של עיצוב בתי ספר, ניתן להזכיר את יפן, אשר במסגרת השינויים העיצוביים בסביבות הלמידה, הורחבו החללים בין הכיתות, ומרחבי הכניסה, נוספו לכיתות חללים המיועדים למנוחה ולפעילויות שונות כמו קריאה, משחק ואפילו המתנה ונוספו פתרונות אחסון מתקדמים לבגדים ולתיקים.
פינלנד היא מדינה נוספת, אשר לקחה לתשומת ליבה את הנושא של עיצוב בתי ספר.
ממשלת המדינה, אף קבעה מדיניות ארצית בנושא, והחלה בבנייה חדשה אשר מותאמת לתקופה.
בתי הספר במדינה, מנצלים מרחבים שונים, לצורך פעילויות העשרה שונות, וזאת בנוסף לתכנית הלימודים הפורמאלית אשר מיושמת בכיתות הלימוד.

 

עיצוב מרחב למידה בגבעת מרדכי, נחמן סעדיה
פרויקט M21 | עיצוב מרחב למידה חלומי פורץ גבולות אשר מהווה נקודת ייחוד בית ספרית. לכל כיתה יש כשלוש שעות שבועיות ללמערכי למידה ייחודיים במרחב

 

היכן ישראל ממוקמת ביחס לעולם?
בישראל, אומנם ננקטים צעדים, על מנת ליישם יוזמות פדגוגיות אשר יאפשרו להתאים את בתי הספר וסביבות הלמידה לתקופה.
יחד עם זאת, קיימות מספר נקודות חולשה בהשוואה למדינות מערביות אחרות – לדוגמא, השטח ברוטו אשר מוקצה לתלמיד הינו נמוך יותר מאשר באירופה – בכדי לנצל את השטחים המצומצמים בצורה טובה יותר, שטחים אלו גם מתוחמים. הבדלים נוספים טמונים בעובדה שימי הלימודים קצרים יותר (במדינות רבות באירופה, גם הליך הכנת שיעורי הבית מתקיים בבית הספר), וחשוב מכך, התקציב למטרה הינו נמוך יותר בהשוואה למדינות רבות באירופה.

הצטרפו אלינו למסע עיצוב סביבות למידה – 0522-878-767

 

מגמות מובילות
אחת המגמות המובילות היא השינוי בתפיסה של בית הספר, מעבר לתכנית הלימודים הפורמאלית המועברת בשעות הבוקר, בית הספר מהווה גם כמרכז קהילתי חשוב ומשמעותי בכל שכונה, וקיימת חשיבות גבוהה להתאים את חלליו ומתקניו לכלל האוכלוסייה.
מגמה נוספת, נובעת מההבנה שכל תלמיד זקוק למרחב למידה שונה בכדי להצליח ולמצות את יכולותיו, ולכן, עולה הצורך לספק מגוון מרחבי למידה, ואף לאפשר לכל תלמיד לסדר לעצמו מרחב למידה מתאים.
עוד מגמה, נוגעת להתאמת הסביבה לפעילויות שונות, מה שדורש יצירת תשתיות טכנולוגיות מתאימות.
מעבר למעורבות ההנהלה והצוות החינוכי, מתפתחת מגמה לערב גם את התלמידים ואת הוריהם בתכנון ועיצוב סביבות הלמידה.
המודעות להשפעת הזמנים על הצורה על פי יעוצב בית הספר וסביבת הלימודים, הובלה להבנה, כי תכנון העיצוב צריך להתבצע בצורה גמישה – כך שיתאפשר לבצע בצורה קלה ופשוטה שינויים שונים בהם יעלה צורך בעתיד.

קלמר עיצוב סביבות למידה צפו בעבודות מקוריות שיצרנו והצטרפו אלינו למסע

 

 

Scroll to Top
WhatsApp chat