עיצוב מרחבי למידה בבתי ספר, מגמה חיובית שמצריכה מחשבה מעמיקה בכל פעם מחדש.

עיצוב מרחבי למידה בבתי ספר בישראל


המודעות לחשיבות הרבה שיש לעיצוב הסביבה, נמצאת במגמת עלייה מתמדת. כאשר כיום, בישראל יותר ויותר מנהלי בתי ספר ואנשי חינוך, מבינים עד כמה לעיצוב הסביבה תהיה השפעה, הן על אופן התפתחות התלמידים, ההישגים אליהם הם יגיעו וכמובן, אופן התפקוד של הצוות החינוכי ובראשם המורים.
בכדי שעיצוב הסביבה אכן יענה הציפיות והדרישות, חשוב מאוד לשים דגש על תכנון העיצוב, ולדאוג שהוא יבוצע על ידי איש מקצוע מיומן, המתמחה באופן פרטני בתחום של עיצוב מרחבי למידה.

אנשי מקצוע המתמחים בנושא של עיצוב מרחבי למידה בבתי ספר, יהיו נאמנים לערכים ולדגשים של צוות בית הספר, יתנו ביטוי לתהליכים שונים אותם בתי הספר מעוניינים ליצור, ויהפכו רעיונות וגישות שונות לשפה חזותית ברורה ומותאמת לגיל התלמידים, ולאופיו הייחודי של בית הספר.

להרחבת קריאה בנושא: עיצוב סביבות למידה – לתת מקום למרחב האישי

כשהשינויים מורגשים על פני השטח
בדומה לשינויים העיצוביים שאנו רואים במרחבי העבודה – זה התחיל בחברות הייטק וחודר אט אט גם למקומות עבודה שמרניים יותר, אשר מתאימים את עצמם לסביבה, גם בבתי הספר המודעות לנושא עיצוב מרחבי הלמידה הולכת ועולה.
שינויים אלו כבר ניכרים בבתי ספר רבים, אשר השכילו להתאים את העיצוב לתקופה בה אנו חיים, ולשינויים שהיא מביאה עמה.

כך, ניתן לראות שבתי ספר רבים הקימו לאחרונה חלליים משותפים המיועדים ללמידה פרטנית וקבוצתית.
הריהוט הסטנדרטי אותו כולנו מכירים מוחלף אט אט בריהוט מודולרי חדשני.
כמובן, שעם הזמן השינויים עתידים להיות מורגשים אף יותר, וכנראה בעתיד הקרוב יוגדרו כדרישת חובה – בתי ספר המוקמים בימים אלו, מתכוננים להיות מעוצבים בסגנון חדשני, כאשר בחולון לדוגמא, עתיד להיות מוקם בזמן הקרוב בית ספר חדש בסגנון היי – טק – היי – חללים שונים של בית הספר יהיו מבוססים על משרדי הייטק מתקדמים דוגמת המשרדים של גוגל.

 

הדמייה - עיצוב חדר למידה לצוות מורים בישיבת שפע
לעיתים כדאי לשנות את צורת הישיבה והקונבנציות ולצאת למסע אחר.

 

גיוון והתאמה אישית
בשנים האחרונות מתפתחת גישה, אשר רואה את התאמת סביבת הלימודים באופן פרטני לתלמיד, כחשובה להישגיו ולאופן תפקודו במסגרת הלימוד.
הגישה הזו מובילה ליצור סביבות לימוד מגוונות, כאשר התקווה היא להגיע בסופו של דבר למצב, בו כל תלמיד יוכל לבחור את אותה סביבת לימודים אשר נוחה לו ומתאימה בעבורו ואף לסדר לעצמו את סביבת הלימודים באופן עצמאי – סביבות לימוד יכולות להתאפיין בטכנולוגיה מתקדמת, להיות סביבות מסורתיות יותר, והאפשרויות הן כאמור, עוד רבות ומגוונות.
כאן, שוב חשוב להביא לידי דוגמא את משרדי גוגל כאיזה מודל לחיקוי – עיצוב המרחב המושקע והחכם במשרדים של גוגל, נוצר במטרה לאפשר לעובדים יצירתיות מקסימאלית ויעילות מרבית.

 

הצטרפו אלינו למסע עיצוב סביבות למידה – יוסף: 0522-878-767

 

השפעה על ההישגים
מחקרים רבים אשר בוצעו בשנים האחרונות, הגיעו למסקנה חד משמעית, כי לעיצוב סביבת הלימודים ישנה השפעה רבה על הצלחת התלמידים ועל ההישגים אליהם הם מגיעים.
כידוע, התלמידים מבלים שעות ארוכות מדי יום בכיתות, ולכן, החשיבות של סביבת לימוד נעימה ונוחה בעבורם הינה גבוהה במיוחד.
הדרך להשיג את המטרה, היא באמצעות השקעה בעיצוב מרחבי הלמידה, ורתימה של אנשי המקצוע אשר מתמחים בתחום זה למשימה.

כאמור, בתי ספר רבים בישראל, מתאפיינים בעיצוב ישן ולא עדכני, אשר לא עבר שינוי בשנים האחרונות, וכחלק מכך אינו מתאים לרוח התקופה, כמו גם לילדי התקופה.
יחד עם זאת, השינוי בנושא של עיצוב מרחבי הלמידה בבתי ספר, מורגש וניכר על פני השטח יותר ויותר, וכנראה, שזה רק עניין של זמן עד שהם יאומצו במתכונת כזאת או אחרת לכלל בתי הספר בארץ – ואנחנו נוכל להיות שקטים בידיעה שילדינו מבלים במרחבים אשר מעלים להם את הרצון והמוטיבציה ללמוד ולחקור.

Scroll to Top
WhatsApp chat